Wegens succes verlengt

11 maart 2019 - Buenos Aires, Argentinië

iBuenos Dias!

Na vele vragen waar de volgende blog blijft moet ik als bedrijfskundige wel in de vraag blijven voorzien, dus bij deze. Bedankt voor alle reacties, Leuk dat jullie zo met me meeleven!

Enige tijd is inmiddels verstreken sinds mijn laatste update. Destijds was ik halverwege mijn taalcursus. Inmiddels zitten de laatste 2 weken van mijn taalcursus er ook weer op, en hoewel het langzaam maar gestaag gaat, merk ik wel dat ik de taal beter beheers dan voorheen. Er wordt nog steeds veel te snel gepraat hier, en ik weet niet of ik daar ooit aan gewend zal raken, maar ik kan me in ieder geval verstaanbaar maken en min of meer meekrijgen wat er tegen me gezegd wordt. De klassen waren leerzaam, maar ik was blij dat ze maar een paar uur per dag waren, dat liet nog wat tijd over om te oefenen (en voor andere zaken natuurlijk). Ik heb een examen gemaakt, en ik verwacht deze gehaald te hebben.

In huis gaat het ook allemaal prima. We proberen om de beurt te koken om toch een beetje internationale karakter hoog te houden, en met de mannen kijk ik geregeld voetbal (champions league en de argentijnse liga). Het plan was dat ik vandaag naar La Boca zou gaan om een wedstrijd mee te pakken, maar dat feest ging helaas niet door. Ik heb zelf nog niet iets typisch Nederlands gemaakt (het stamppot seizoen is pas over een paar maanden hier) maar ik compenseer het door mn roomies te leren toepen. Een tijdje terug heb ik ook mijn voetbalcarriere nieuw leven ingeblazen door mee te doen met een team van m'n huisgenoten en vrienden van mn huisgenoten, 5 tegen 5. Helaas kon ik niet aan de verwachtingen voldoen, voornamelijk doordat het 30 graden was en m'n conditie niet om over naar huis te schrijven is. Na 10 minuten kon je me bij elkaar dweilen dus. Wel lol gehad, en ik ga zeker nog een keer, wordt vervolgd.

IMG_1576

Ook heb ik weer wat reisjes erop zitten zoals jullie waarschijnlijk al verwachtten. Onder meer naar Tigre, zoals ik in de vorige blog al schreef. Dit is een archipel ten noorden van Buenos Aires, met een ontzettend mooi natuurgebied. Na een rondleiding van een uur of 2 waar ik niks van mee kreeg (je raad het al, asado gehad de avond ervoor). Gingen we naar de pond die ons naar een van de eilanden bracht. Dit was al een mooie tocht door de oerwouden heen, en het weer was prachtig (dit is vooralsnog trouwens standaard, tenzij anders aangegeven). Daar aangekomen gingen we naar de bootverhuur, waar we een kano voor ons klaarstond. De tocht die we maakten was schitterend en ontzettend relaxed, en je beseft eigenlijk pas dat er altijd wel iets van lawaai om je heen is als je in de stad bent. Zeker de moeite waard.

IMG_1682

In februari ben ik nog naar Mar del Plata geweest. Dat is een kuststad op ongeveer 5 uur afstand met de bus van buenos aires. Deze is iets minder imposant als het op cultuur aankomt, maar wordt gecompenseerd door een divers menu aan disco's en bars (oftewel het is een zuipdorp a la Albufeira). Daar aangekomen werden we verwelkomd door een regenbui waar we in Nederland nog bang van zouden worden. De straten stonden blank ervan en ik was bang dat het hele weekend in het water zou vallen (badum tss). Ook had ik, goed voorbereid als ik ben, maar 1 paar schoenen mee. Geen beste start dus. Gelukkig viel het mee en konden we een wandeling over de promenade maken voordat we uit eten en uit gingen. Dag 2 was een 180 graden draai van de dag ervoor, met heerlijk weer in het verschiet. We besloten dus maar naar het strand te gaan. De golven waren mooi en we hebben beachvolleybal gespeeld tegen iedereen die mee wilde doen. Ondanks dappere  smeerpogingen ben ik echter gruwelijk verbrand (eretitel "president van de kreeftenclub" ontvangen), zodanig dat ik de rest van het weekend schaduwtikkertje moest spelen. Dit mocht de pret na zonsondergang niet drukken natuurlijk. Op de laatste dag hebben we vooral rustig aan gedaan want we wilden de bus niet missen.

IMG_1804

Laatste reis die ik wilde vermelden is Uruguay. Afgelopen weekend ben ik met een groepje van 7 anderen (2 amerikanen, een mexicaan, 2 duitsers en een fin) met de boot naar Uruguay geweest. visaprocedure en controles voor de tocht zijn een stuk simpeler (of gaan in ieder geval een stuk sneller) dan bij een vliegveld, en na een tocht van 4 uur ben je in Colonia. Daar aangekomen is het nog 5 uur met de bus naar Montevideo. We hadden gehoopt daar iets mee te kunnen pakken van het Zuid-Amerikaanse carnaval, omdat er in Buenos Aires niks te beleven viel. Helaas was dat in Montevideo ook het geval. We zijn daar naar de Velodrome geweest waar allerlei carnavalsverenigingen stukjes en liedjes gingen opvoeren, wat waarschijnlijk hilarisch was als je daar uit de buurt komt maar niet veel betekenis heeft voor ons gringos. De nacht hebben we afgesloten op een feest in Montevideo, waar we met blikken in de hand in ieder geval de Nederlandse carnavalsgeest konden uitdragen. De dag erna gingen we weer terug naar Colonia, wat een veel kleinere maar veel mooiere stad is dan Montevideo. De straten, huizen en gebouwen zijn allemaal oud, er staan oude stadsmuren veel musea. Ook hier hebben we geprobeerd om iets van carnaval mee te krijgen, maar we moesten het doen met een parade van ongeveer 40 man en een zelfde soort optreden als de dag ervoor. De volgende dag hebben we geprobeerd om de zonsopgang mee te pakken daar, wat ons door allerhande gure buurten leidde, dus die reis hebben we maar gestaakt aangezien er een hoop onvriendelijke honden wakker waren en ik mn prikkie tegen rabies nog niet gehad heb. Die dag hebben we de stad verder verkend en heb ik tegen mijn grote angst in een vuurtoren beklommen, waar het keihard waaide en er slechts een hekje van een meter hoog stond. Iedereen die mij kent weet dat dit een persoonlijke overwinning is. Ondanks dat wel van het uitzicht kunnen genieten. Nadat we uitgebreid geluncht hadden was het tijd om Uruguay achter ons te laten en weer terug te keren naar ons oude vertrouwde stekkie in Buenos Aires.

WhatsApp Image 2019-03-11 at 16.46.48DSC04384WhatsApp Image 2019-03-11 at 16.45.57

Als je dit zo leest lijkt het alsof ik meer op reis ben dan dat ik in de collegebanken zit. Technisch gezien is dit waar, maar het feest kan niet door blijven gaan. Mijn colleges beginnen nu dus ik verwacht dat de volgende verhalen zich wat meer om en nabij Argentinie afspelen. Alhoewel, de volgende 2 reizen staan al op de planning...

1. Annemieke:
    11 maart 2019
    Dank je wel Jan!! Wat een leuk verslag. Dat je dat Nederlands zo snel verleerd als je weg bent hè?! Pond met d😩😩😩 nou ja zeg🤪 succes de komende dagen weer😘