#1: Heenreis

5 februari 2019 - Buenos Aires, Argentinië

Lieve vrienden, familie, kennissen en andere geïnteresseerden,

Via deze route wil ik jullie graag op de hoogte houden van mijn avonturen in Argentinië. Het zijn een bewogen afgelopen paar dagen geweest, maar ik zal proberen de belangrijkste dingen te vermelden.

WhatsApp Image 2019-02-02 at 20.10.54(1)

Op zaterdagochtend vroeg begon het avontuur. Na een moeilijk afscheid op Schiphol van m'n ouders en vriendin, kon ik m'n borst natmaken voor de eerste stap: de vlucht naar Madrid. De nacht ervoor was kort dus deze heb ik slapend doorgebracht. Eenmaal daar had ik een gat van 9 uur dat ik mocht gaan overbruggen. Mijn grote bagage werd doorgelinkt, dus daar hoefde ik me geen zorgen over te maken. Ik ben met mijn handbagage in de bus gestapt en in het centrum uitgestapt. Hier heb ik een museum bezocht dat allerhande werken van onder meer Dali, Picasso, van Gogh, Monet huisde, en hier mocht ik mijn eerste Spaanse woorden in tijden uitwisselen. Iedereen die Snapchat heeft mocht hier van meegenieten.

WhatsApp Image 2019-02-05 at 14.09.10

Hierna was het tijd om wat fatsoenlijks naar binnen te werken, ware het niet dat de meeste restaurants pas openen om 8 uur 's avonds (hoezee, eerste cultuurshock). Uiteindelijk een gevonden die me heel hartelijk ontvingen en een soort paella maar dan met vlees serveerden.
Ik wilde niet m'n vlucht missen dus ben op tijd naar het vliegveld teruggegaan. Er rijdt een shuttledienst om het kwartier, dus dat is zeker een aanrader mocht je ooit een lange overstap hebben in Madrid.
De vlucht naar Buenos Aires zelf was lang maar ik heb de meeste tijd ervan slapen doorgebracht. Eenmaal daar merk je meteen dat je in Zuid-Amerika bent: alles is in het Spaans en de gebouwen zijn nèt iets minder goed onderhouden dan in Europa (vliegtuig wel gelukkig). Na een lange rij bij de douane mocht ik toch het land binnen komen. Daar stond ik dan, veelste warm gekleed met een miljoen kilo aan spullen, in een land ver van thuis waar ik de taal niet machtig ben. Waar was ik aan begonnen?
Gelukkig had ik al een buddy toegewezen gekregen die mij kwam ophalen, en bij hem heb ik ontbeten (het was half 9 's ochtends in Argentinië. Ik heb wat broodjes met dulce de lecce (zijn ze verzot op hier, vergelijkbaar met bobogeen) en mate (thee die veel te lang gestaan heeft) gekregen. Ik heb ze kennis laten maken met roomboter stroopwafels (wat ze onmogelijk kunnen uitspreken), wat ze ontzettend lekker vonden.
Schrik trouwens niet als je meer dan vriendelijk wordt begroet in Argentinie; man of vrouw, iedereen krijgt 2 zoenen (geen 3 zoals bij ons). Aanvankelijk even raar, maar het went snel. Ook heb ik een van de meest gebruikte woorden in Argentinie geleerd: boludo. Als je dat tegen een vriend gebruikt is het prima, maar gebruik je het tegen een vreemde dan kun je een hoek verwachten.
Nadat we het metronetwerk verkend hebben kwamen we aan bij mijn verblijf voor die tijd in Recoletta (een wijk binnen Buenos Aires). Ik heb een paar van mijn huisgenoten ontmoet, en volgens mij zijn het erg vriendelijke mensen allemaal. Ze werken al wel, maar dat is prima. De voertaal in huis is Spaans dus dat wordt hard oefenen. Maar dat geeft niet want daarvoor ben ik hier onder meer. 's Avonds om 9 uur (want dat is een acceptabele tijd om te eten hier) heeft een van hen me meegenomen om empanadas te eten, de lokale specialiteit. Smaakt goed, zeker proberen! Daarna hebben we voetbal gekeken (River Plate speelde) en je weet niet wat je meemaakt. Het niveau van het Argentijnse voetbal ligt een stuk onder dat van Europa, maar ze compenseren dat met passie en spreekkoren. Van voor het begin tot het einde wordt er gezongen, en uit-fans zijn niet toegestaan bij wedstrijden omdat er te veel opstoten ontstaan. Hierna ben ik gaan slapen want ik was bek af van alles, en maandag begon mijn eerste schooldag al, daar wou ik liever niet doorheen slapen.

WhatsApp Image 2019-02-05 at 14.15.55

Dit was het dan voor nu, voor mensen die mij graag willen spreken, het is hier 4 uur eerder dan in Nederland. Ik weet nog niet of dit een wekelijks ding gaat worden of hoe vaak ik wil publiceren, maar dat zal ook wel afhangen van hoeveel er gebeurt.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wilma:
    5 februari 2019
    Nou Jan een mooi avontuur geniet hiervan. Hier gaat het ook weer gewoon door. Succes groetjes Wilma